Martin Maskare Skřivánek

fotografie a grafika

Účastnil se na cca 150 samostatných a společných výstavách a salónech.

Česko, Slovensko, Kanada, Hong Kong, USA, Čína, Argentina, Rakousko, Rusko, Srbsko, Indie, JAR, Thajsko, Anglie, Portugalsko, Maďarsko, Skotko, Portugalsko, Španělsko.

Za svoji výstavní činnost na světových fotografických salonech byl v letech 1990 - 2000 oceněn tituly:

•PSA (Photographic Society of America - USA)

•FIAP (Fédération Internationale de l'Art Photographique - Francie)

Na několika salónech (USA, Indie, Thajsko, Slovensko a Česko) získal téměř 25 cen a čestných uznání za vystavené fotografie a grafiky.

  • Thajsko, The Photographic Society of Thailand, Internationale Exibition under the Royal Patronage of This Majesty the King, 1996, Monochrome print, Honorable Mention 1
  • Jižní Korea, 29th. Internationale Salon of Photography, 1994, Monochrome print , Honorable Mention 1
  • Jižní Korea, 29th. Internationale Salon of Photography, 1994, Monochrome print , Honorable Mention 2
  • Indie, Sam Circuit, Pilukhuwa, Internationale Salon of Photography, 2015, PID color, Honorable Mention 1
  • Slovensko, Cena ZSP (Svaz Slovenských Fotografů) 2015
  • USA, 3rd Dixie, Southern, Internationale Salon of Photography 1996, Color slide, Honorable Mention 1
  • USA, 4th Woodstock, Internationale Salon of Photography 1996, Color slide,Medail
  • USA, 3rd, Oconee, Internationale Salon of Photography 1996, Color slide, Medail
  • USA, 3rd, Peachtree, Internationale Salon of Photography 1996, Color slide, Honorable Mention 1
  • USA, 3rd, Peachtree, Internationale Salon of Photography 1996, Color slide, Honorable Mention 2
  • USA, 3rd, PRome, Internationale Salon of Photography 1996, Color slide, Honorable Mention 1
  • Trienale Grafiky Praha, 3.místo v kategorie moderní techniky

Martin Skřivánek - Maskare se věnuje fotografii a výtvarným technikám od roku 1981 a počátky tvorby směřují především do reportážní a krajinářské fotografie. Na konci 80.let byl inspirován tvorbou fotografů a učitelů p. Stibora a p. Borovičky a začal se věnovat scénické a figurální fotografii. Souběžně se věnoval reportážní fotografii české hudební a herecké scény pro odborné časopisy a články. V těchto letech se také datuje počátek experimentální tvorby a to především v oblasti kombinací různých technik a především s propojením fotocesty a malby. Autorova tvorba v 90. letech byla především v realizacích obtisků lidských těl na fotopapír, následně doplněných pískovou strukturou a přenesení fotocestou do pozitivní podoby. Takto vytvořené černobílé obrazy byly dotvářeny anilinovou barvou a ve finále lakovány. Touto technikou vzniklo cca 50 originálních obrazů, kde více jak polovina je v soukromých sbírkách a druhá část v archívu autora. Z let 1990 - 2000 také pocházejí strukturální foto tisky kombinovaných materiálu a to především skla a strukturálních hmot, jejichž výsledkem jsou série tónovaných tisků formátu 30x42cm.K vytváření těchto obrazů bylo použito několik autorských kombinovaných technik, kde výsledkem byl neopakovatelný obrazový materiál přenesený fotocestou a malbou do finální tiskové podoby. Největší přelom v tvorbě následoval v roce 1995, kdy začala vznikat série grafických tisků pod názvem:" Linie těla...",kde hlavním motivem je ženské tělo a jeho linie. To vše je doplněno strukturální kombinací obrazu s následným vytvořením obrazového příběhu. V tvorbě těchto maloformátových a středoformátových lasergrafií autor pokračuje již více jak dvacet let. Postupně vznikla kolekce oslavující ženské tělo bez výrazových prostředků tváře a obličejové vizualizace ženy. Ve většině případů, právě tato obličejová vizualizace určuje krásu ženy, zvyšuje její atraktivitu a zařazení ve společnosti. Na základě tohoto vizuálního vjemu bývá často potlačována a opomíjena krása a dokonalost ženského těla.V průběhu celého tvůrčího období byla vytvořena série fotografií "Od pasu" pod názvem "Příběhy z ulice..."Tyto fotografické příběhy jsou neustále doplňovány o nové fotografie a většina vznikla především v italské Veroně, Benátkách a dále pak v Praze, Bratislavě a na Ukrajině. Fotografické reportáže zachycují vteřinu života lidí na ulici, za kterou je ukryt příběh nejen současného okamžiku ale i tajemné minulosti. Fotografie vznikají bez vyhledávaní autorského záměru, bez vytváření zajímavých námětů, bez vytvořené kompozice a dalších pravidel, které ve většině případů určují směr a kvalitu výtvarné nebo reportážní fotografie. Jedná se o náhodné fotografie pořízené z podhledu dospělého člověka a podstatou fotopříběhů je ukázat naše každodenní výrazy a mimiku tváře, přirozené pohyby a činnosti. Na každé fotografii je zachyceno většinou několik sobě neznámých osob, kde každá z nich prožívá odlišný životní příběh. Fotografie spojuje tyto příběhy do jednoho celku, divák se může zaměřit na jednotlivé osoby, může si vytvářet ve své fantazii životní příběh neznámých postav a nebo vymyslet vlastní děj fotografického příběhu.